“Nom de guerra: Germaine. Partida de naixement: Laure
Gargallo. Primer marit, Vital Florentin. Segon marit, Ramon Pichot” (pàg.132). Qui
era aquesta dona que, amb la seva bellesa discreta, seduí el pintor i escriptor
català Carles Casagemas que emmalaltí i embogí per aquesta relació impossible
disparant-li un tret fallit al cafè parisenc de l’Hyppodrome amb la presència d’altres
artistes catalans i se suïcidà al cap de pocs segons als vint-i-un anys? Per
què Picasso la immortalitzà a La vie
(1903) i també al llenç Au lapin Agile
(1905) de l’època blava? Com és que ambdós amants no van perdre gairebé mai el
contacte tot i que no varen viure mai junts i el pintor l’ajudà econòmicament
quan ella s’havia convertit en una dona vella, sola, malalta de sífilis, que
malvivia sense ni un franc a París després de la Segona Guerra Mundial? Per què
Germaine va prendre la decisió el 1908 de casar-se amb l’artista Ramon Pichot i
Gironès i relacionar-se amb aquesta nissaga de Cadaqués? Totes aquestes
respostes les trobareu en aquest assaig narratiu biogràfic de la periodista i
documentalista Cristina Masanés (Manresa, 1965). L’autora ha anat resseguint l’itinerari
vital de la model enigmàtica i vitalista Germaine Gargallo (1880-1948) a partir
de pocs documents (l’ única vegada que sentim la seva veu és a través de les
seves cartes dirigides a Picasso al final de la seva vida). És sobretot a
partir de la mirada masculina d’aquests tres pintors (Casagemas, Picasso i
Pichot) on Cristina Masanés s’ha capbussat per capir la psicologia d’aquesta midinette, coccotte o petite poule, apelatius
que rebien aquestes noies pobres que es feien un sobresou a través del seu cos.
Tres joves artistes que arriben a París el 1900 amb “la frenètica activitat
sexual que despleguen en aquest món de trànsit entre el ser i el semblar que
troben al circ, on cada un es proveïa sense retrets d’amants addicionals amb
què saciar una urgència eròtica que tenia alguna cosa de fúria i desesperació,
de consol i de fugida però així com Picasso en lleva fruit, amb la sèrie
d’acròbates, saltimbanquis i arlequins, Germaine quedarà empantanegada en les
exigències del propi cos, sense possibilitat de transcendir-les perquè quan no
es té res, encara es disposa d’un cos i seduir és posar-se al cantó del joc o
de l’artifici, del mirall” assenyala l’autora. Obra ben escrita amb una bona
descripció dels ambients de Montmartre a començaments del segle XX. Després de
llegir el llibre, si us abelleix contemplar alguns retrats de la Germaine Gargallo,
podeu visionar l’exposició del MNAC fins el 22 de febrer: Casagemas. L’artista sota el mite. Un conjunt de 38 obres del
pintor, 13 de les quals inèdites.