L’escriptor italià Umberto Eco (Alessandria, 1932) ha publicat
recentment la seva setena novel·la titulada Numero
Zero que ha originat molta polèmica a tots els mitjans de comunicació
italians. Els lectors en català podem llegir-la a través de la traducció
esplèndida a cura d’Anna Casassas. El relat està ambientat a Milà amb la descripció
dels seus carrers més recòndits i està emmarcat en un moment històric molt
concret: el 1992. Un any convuls en què l’afer de la “Tangetopoli” esquitxà i
desestabilitzà la política italiana. La trama comença quan Vimercate, un magnat
sense escrúpols, decideix crear un diari anomenat Demà que s’avançarà als esdeveniments: ”Ara les notícies del dia
abans ja les sabem per la televisió a les vuit del vespre, de manera que els
diaris sempre expliquen coses que ja sabem, i per això cada vegada venen menys.
Parlarem del que podria passar demà, amb articles que aprofundeixin en els
temes, suplements de la investigació, previsions insospitades...” (pàg.34). Aquest
periòdic no sortirà però la seva presència servirà a l’empresari per fer
xantatge als seus adversaris polítics. Simei, el seu director, s’adona de les
intencions de l’editor i vol deixar-ne testimoni per escrit a través d’un
llibre manipulant el que ell cregui convenient. Utilitzarà Colonna, un
cinquantí que ha malviscut fent moltes feines poc remunerades, que acceptarà
convertir-se en cap de redacció a canvi d’un sou magnífic per preparar el
número Zero. El grotesc periodista Braggadocio destacarà especialment entre els
altres cinc redactors. Consultarà arxius de tota mena i obsedit per les teories
conspiratòries pensa que Mussolini no va ser ajusticiat el 1945 a la plaça
Loreto de Milà sinó que al seu lloc l’ocupà el seu doble. El dictador hauria
escapat a l’Argentina amb l’ajuda del Vaticà. Umberto Eco se serveix de les investigacions
rocambolesques d’aquest reporter per dibuixar tota una xarxa conspirativa que
ha dominat la història política italiana des del 1945 fins al 1992: la caiguda
de Mussolini, l’ombra del primer ministre Andreotti, la màfia, l’assassinat d’Aldo
Moro, les Brigades Roges, la matança del tren a Bolonya, la mort del Papa
Luciani, El paper de la Cia, Gladio, la P2... La novel·la fa una crítica mordaç
envers el funcionament d’un tipus de periodisme nascut a Itàlia durant els anys
noranta. Una obra molt recomanable que ens fa comprendre que cal entrendre el
mecanisme de la mentida per cercar la veritat.